Wednesday, April 22, 2009

Cara untuk meningati sifir



Cara mudah untuk mengingati sifir 1 hingga 9 (sesuai bg pelajar2 lemah)

Adakah kita sedari kebanyakkan anak2 melayu lemah dalam matematik? Jika anda berkesempatan untuk pergi sekolah anda akan melihat dengan mata dan kepala anda sendiri bahawa anak2 melayu kita cukup lemah dalam matematik (kelas2 terakhir )……Actually, saya berpeluang untuk mengajar matematik bagi kelas 3 kenanga which is this class is the second class from four classes. Saya sedih ( kkdg gram) melihat pelajar2 kelas ini kerana kebanyakkan mereka ini agak lemah dalam matematik…..basic operation like addition and subtraction pun x boleh…..cthnya sy bg soalan2 yg simple pn lambat untuk bg diberi jawapanya….tp xpala coz ini sebenarnya hakikat or reality kt sekolah skrg……yg pndai akn trs ke depan….yg lemah akan terus berada pada takuk yg lama….so, sape yg patut yg dipersalahkan…….cikgu? ibu bapa? Or Pelajar itu sendiri……..ataupun PPSMI?
Di sini ada satu kaedah yang boleh digunakan untuk diajar kpd pelajar2 lemah dalam menghafal or mengingati sifir…..actually, this method was introduced by my lecturer, En Ahmed……he was responsible to observe me for this last practicum……bagus la idea ni coz sy dh try dh dlm kls tersebut dan hasilnya most of them can used it……sbnrya kaedah ini xlebih drpd recognize the pattern of numbers…..yang syoknya 2 pljr2 yg dh tau 2 sudi mengajar kwn2 dia yg xtau…..hahaha….a bit teruja r…..
Mcmana nk gna kaedah ini?
Firstly, ask the pupils to draw the tables like above……
For the first table, ask the pupils to put the multiplication tables of 2 start from 2,4,6,8 and ask them to put 0 in the middle of the table….xpyh bg reason kt pljr2 sbb pa ltk 0 coz automatically depa boleh igt nombor2 2 semua…..hahaha….xpcya ke?try buat……then, trskn mskkn number 2,4,6,8 after 0….ulang je blik…….pastu hitamkan number2 yg brda di bucu spt 2,6,4,8 (table 1) and 1,3,7,9 (table 2)…..so,klu nk buat sifir 2,4,6,8,kita hendaklah mengunakan table 1 dan kalau nk gna sifir 1,3,7,9,gna table 2…..anda faham?
After that, ask them to draw the arrows mengikut arah jam mcm ka ats…..then, bgtau kt depa klu kita nk gna sifir 2 kita mesti mengikut arah anak panah tersebut…..cthnya klu kita nk gna sifir 2 arah dia ke kanan,klu nk gna sifir 6 arah ke bawah,klu sifir 8 arah dia kekiri dan klu 4 arah dia ke atas…..pntg nie!!!!then,ask the pupils to write numbers sentence utk sifir yg dia nak buat….cthnya dia nk wat sifir 6….pas2 sruh dia tgk ank panah utk sifir 6 arah mana plak….ke bawah kn? So, srh dia ambk number 6,2,8,4,0,6,2,8,4 dan tlis number2 ni kat sifir di bawah….slps dia siap ltk ,sila ikut arahan strsnya….
Konsepnya disini, number yg bwh mst lbh bsr drpd number di atas…klu number dibwh lbh kcl kta hndklh mltk dgn no 1….cthnya 6 dan 2…..2 lbh kcl kn so kita tmbh 1 jd 12…..jd lbh bsr kn…so, 2 X 6 = 12…. bgitu jg 12 dgn 8….8 lbh kcl kn drpd 12….so tmbh 1 dkt 8…jd 18 kn….kn lbh bsr…..then, 18 dgn 4 plak….try kita ltk 1…jd 14….xblh kn coz 14 lbh kcl drpd 18….slh konsep 2…..so,kita kna ltk 2…so, jd 24…..24 lbh bsr 18…4 X 6 = 24……last example, 7 X6 = 42….8 X 6 = 8….klu kita letak 4 pn blh 5 pn blh kn….so,mcmana nk buat….bgtau kt pljr2 yg kita mesti mggnakn number 4 tersebut seboleh yg mgkin….so,kita gna ja 4….jdla 48…..

Proses ini adalah sama bg semua sifir dari 1 hingga 9……….

2 comments:

AngkarA said...

ty..dapat gak idea dr sini

Anonymous said...

nak tanya, apa nama kaedah sifir ini?